2. у лінгвістиці – встановлення відповідностей між близькими мовами. Метод порівняльного аналізу



Скачати 12,99 Kb.
Дата конвертації28.02.2017
Розмір12,99 Kb.

Компаративістика

1.У літературі дослідження зв’язку, спорідненості і аналогії літературних фактів (мотивів, стилів, сюжетів) різних національних літератур.

2.У лінгвістиці – встановлення відповідностей між близькими мовами.

3. Метод порівняльного аналізу.

Різні форми порівняльного методу:

  • порівняння історико-типологічне, яке пояснює подібність не зв'язаних за своїм походженням явищ однаковими умовами генезису й розвитку;
  • • історико-генетичне порівняння, при якому подібність явищ пояснюється як результат їхнього споріднення за походженням;
  • • порівняння, при якому фіксуються взаємовпливи різних явищ.

Компаративістика передбачає:

  • Зіставлення літературних творів , що належать до різних літератур.
  • Встановлення зв’язків між національними літературами та українською літературою (генетичних, контактних, типологічних та ін.).
  • Розгляд розвитку традиційних тем, сюжетів, мотивів, образів, поетичних засобів у літературних творах;
  • Зіставлення оригіналів і перекладів літературних творів

Найефективніші засоби здійснення компаративного аналізу в школі :

  • складання порівняльних таблиць, порівняльних діаграм (діаграм Венна - відображення областей перекриття елементів), в яких систематизується вся необхідна інформація про компоненти двох порівнюваних елементів.
  • використання методів творчого читання, прийомів індивідуального й коментованого читання типологічно близьких текстів,
  • проблемної ситуації,
  • проблемних пізнавальних завдань, пов'язаних з необхідним орієнтуванням учнів у різних художніх системах,
  • порівняння художніх творів, зіставлення твору з його генетичним джерелом,
  • евристичної бесіди,
  • диспуту, діалогу тощо.
  • Елементи компаративістики слід вводити, починаючи з середньої школи. У 5-6 класах на уроках літератури благодатною темою для цього є вивчення казок та міфів. Дітям цікаво знаходити спільне в образах героїв - богатирів. Геракл і Іван-богатир дуже схожі між собою: слугують Добру, долаючи Зло, рятують, захищають людей.
  • У 6 класі ,наприклад, порівнюємо образи байок Ж.Лафонтена, Езопа та Леоніда Глібова одночасно співставляємо моральний висновок творів.
  • Компаративний аналіз творів М. Коцюбинського «Тіні забутих предків» та трагедії Шекспіра «Ромео та Джульєтта»
  • (Круги Венна або порівняльні таблиці)
  • Робота в малих групах
  • 1 група – знаходить відповідності та відмінності в історії створення повісті «Тіні забутих предків» та «Ромео та Джульєтта»;
  • 2 група – порівнює сюжетні колізії повісті та трагедії;
  • 3 група – досліджує композицію, жанр твору та мову, якою написані обидва твори.
  • порівняння різнонаціональних літературних явищ на рівні їх походження;
  • — розгляду творчих зв’язків між письменниками різних літератур тощо;
  • — аналізу творів одного напряму, течії, школи, а також різних національних літератур;
  • — вивчення різнонаціональних творів, близьких за темою, ідеєю, сюжетом, проблематикою, образами, особливостями поетики.
  • Поема Вергілія «Енеїда» та однойменний твор І. Котляревського.
  • Повість М. Гоголя «Тарас Бульба» та І. Франка «Захар Беркут».
  • Вірш Р. Кіплінга «Якщо…» та поезія В. Симоненка «Ти знаєш, що ти – людина» · Ліричні твори Лесі Українки й Г. Гейне.
  • Образи уславленого розбійника Робін Гуда («Легенди про Робіна Гуда») та Устима Кармалюка («За Сибіром сонце сходить»).
  • Творчость А. Міцкевича, Ш. Петефі та геніального Т. Шевченка.
  • Вірш Ліни Костенко «Бузиновий цар», Гете «Вільшаний король» та музичного твору Шуберта «Лісовий цар».
  • Образи головних героїв творів О.Довженка «Воля до життя» та Д.Лондона «Жага до життя» та інше.

Подібність комедії М.Куліша «Мина Мазайло» та Б.Шоу «Пігмаліон»

(Евристична бесіда, проблемні пізнавальні завдання)

І група — досліджує філологічний конфлікт у п’єсі «Мина Мазайло»;

II група — у п'єсі «Пігмаліон».

Компаративний аналіз балади Т.Шевченка «Тополя» і Й.В.Гете «Вільшаний король»

( евристична бесіда)

  • Як побудовані твори?
  • Доведіть, що це — балади.
  • Які найнезвичайніші події описані в творах?
  • Що у цих баладах належить до фантастичного світу?
  • Що належить до реального світу?
  • Як ці світи співіснують у баладі?
  • Як бачать світ батько, син, дівчина?
  • Що, на ваш погляд, криється за страхом, маренням хлопчика і дівчини?
  • Як пов’язані балади Т.Г.Шевченка та Й.В.Гете з фольклором?

Спільне і відмінне в образах Пузиря з комедії І.Карпенка-Карого «Хазяїн» і Гобсека з повісті Оноре де Бальзака «Гобсек»

1 група створює таблицю. З'ясовує спільну мету цих персонажів

Гобсек Пузир Бездушний

Людина «підла» Некультурний

Людина «мисляча» Жадібний

Філософ Справжній «хазяїн»

 

2 група заповнює «Круги Венна».

Казкове та реалістичне у творах Б.Харчука «Планетник» і А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц», схоже і відмінне в долях і характерах героїв

Що в творах слід віднести до казкового, а що – до реалістичного?

  • Чим схожі головні герої - Планетник і Маленький принц? Що відмінного у їхніх характерах і долях?
  • Кого можна назвати вчителями головних героїв? Які життєві істини переймають від них Планетник і Маленький принц? Це реалістичні чи казкові постаті?
  • Який соціальний статус мають хлопчики?

Компаративний аналіз творів М.Коцюбинського «Тіні забутих предків» та трагедії Шекспіра «Ромео та Джульєтта» (круги Венна або порівняльні таблиці)

Робота у малих групах

1 група – знаходить відповідності та відмінності в історії створення повісті «Тіні забутих предків» та «Ромео та Джульєтти».

2 група - порівнює сюжетні колізії повісті та трагедії.

3 група — досліджує композицію, жанр твору та мову, якою написані обидва твори.

4 група - досліджує характери



База даних захищена авторським правом ©vaglivo.org 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка