Київський національний університет імені Тараса Шевченка Інститут журналістики Шевченко В. Е. Історія шрифтів презентація лекції з дисципліни “Шрифтознавство”



Скачати 41,84 Kb.
Дата конвертації17.03.2017
Розмір41,84 Kb.

Київський національний університет імені Тараса Шевченка Інститут журналістики Шевченко В. Е. Історія шрифтів презентація лекції з дисципліни “Шрифтознавство”

  • Зображення оленів, биків і коней в печері Ласко на Півдні Франції.

Один а найдавніших написів — шиферна таблиця Нармера.

  • Один а найдавніших написів — шиферна таблиця Нармера.

Один з найдавніших єгипетських, написів — набалдашник палиці «царя» Скорпіона.

  • Один з найдавніших єгипетських, написів — набалдашник палиці «царя» Скорпіона.

Збирання папірусу в Стародавньому Єгипті, 1475 р. до н. е.

  • Збирання папірусу в Стародавньому Єгипті, 1475 р. до н. е.

Єгипетські скриби за роботою.

  • Єгипетські скриби за роботою.

На папірусах не застосовувалось первинне ієрогліфічне письмо, вживалася зручніша скорописна форма так зване ієратичне письмо. Назва походить від грецького сербе; «священний». Запровадив цю назву Климент Олександрійський.

  • На папірусах не застосовувалось первинне ієрогліфічне письмо, вживалася зручніша скорописна форма так зване ієратичне письмо. Назва походить від грецького сербе; «священний». Запровадив цю назву Климент Олександрійський.

Єгипетські фонетичні ієрогліфи. Вживаються на кам'яних стінах єгипетських храмів і в папірусових сувоях. Тут і знаки, що відбивають цілі слова або означають склади, і справжні літери.

    • Єгипетські фонетичні ієрогліфи. Вживаються на кам'яних стінах єгипетських храмів і в папірусових сувоях. Тут і знаки, що відбивають цілі слова або означають склади, і справжні літери.

  • Демотичні написи на камені, знайденому в Розетті.

Пенал-палета єгипетського скриба.

  • Пенал-палета єгипетського скриба.

Найдавніша китайська друкована книжка «Діамантова Сутра» (868 p.), зроблена у вигляді сувою, яка складається з семи клаптів пергаменту; довжина книги 2 м, ширина — 0,35 м.

  • Найдавніша китайська друкована книжка «Діамантова Сутра» (868 p.), зроблена у вигляді сувою, яка складається з семи клаптів пергаменту; довжина книги 2 м, ширина — 0,35 м.

Розетський камінь з написом постанови єгипетських жсриів 196 р. до н. с. трьома видами письма (Британський музей).

  • Розетський камінь з написом постанови єгипетських жсриів 196 р. до н. с. трьома видами письма (Британський музей).

Книжка-сувій. До середини сувою прикріплений титулюс. За живописом з м. Помпеї.

  • Книжка-сувій. До середини сувою прикріплений титулюс. За живописом з м. Помпеї.

Ієрогліфічний напис імен «Птолемей» і «Клеопатра», знайдений У 1815 р. на острові Філе.

  • Ієрогліфічний напис імен «Птолемей» і «Клеопатра», знайдений У 1815 р. на острові Філе.

Рельєф з клинястим написом на Беїістунській скелі. Дарій перемагає заколотників.

  • Рельєф з клинястим написом на Беїістунській скелі. Дарій перемагає заколотників.

Угаритський клинописний алфавіт XV—X/// сг. до н. е. (за 3. Кулунджичем).

  • Угаритський клинописний алфавіт XV—X/// сг. до н. е. (за 3. Кулунджичем).

Вавілонське силабічне письмо — силаби, близько 3000—2700 pp. до н. е.

  • Вавілонське силабічне письмо — силаби, близько 3000—2700 pp. до н. е.

Фрагмент протоеламського письма; рядки читаються зверху донизу (послідовність рядків — справа наліво).

  • Фрагмент протоеламського письма; рядки читаються зверху донизу (послідовність рядків — справа наліво).

Порівняльна таблиця еламського та вавілонського письма.

  • Порівняльна таблиця еламського та вавілонського письма.

Розгортка циліндричної печатки Урзана, УIII ст, до н. е.

  • Розгортка циліндричної печатки Урзана, УIII ст, до н. е.

Перехідні форми ассіровавілонського клинопису. Такий перехід розпочався до 2700 р. до н. е.; остаточне завершення зазначеного переходу сталося до 2350 р. до н. е.

  • Перехідні форми ассіровавілонського клинопису. Такий перехід розпочався до 2700 р. до н. е.; остаточне завершення зазначеного переходу сталося до 2350 р. до н. е.

Основні типи китайської писемності:

  • Основні типи китайської писемності:
  • 1 чжуань; 2 шан-фан-та-чжуань; 3 лі-шу; 4 цао-шу; 5 сун-пан; 6 сін-шу.

Еволюція форми китайської книжки: ліворуч книжка «му-цзянь», з дошечок для письма; знизу в кутку праворуч — шовковий сувій; знизу в кутку ліворуч — паперовий сувій; угорі — складчаста книжка, вживається з IX ст. і до наших днів; знизу — посередині в центрі — шита книжка з дерев'яною палітуркою.

  • Еволюція форми китайської книжки: ліворуч книжка «му-цзянь», з дошечок для письма; знизу в кутку праворуч — шовковий сувій; знизу в кутку ліворуч — паперовий сувій; угорі — складчаста книжка, вживається з IX ст. і до наших днів; знизу — посередині в центрі — шита книжка з дерев'яною палітуркою.

Зразок фігурного письма (малюнок з історичною кодексу Ботуріні).

  • Зразок фігурного письма (малюнок з історичною кодексу Ботуріні).

Угорі—абетка письма майя (за Дією де Ланда); унизу—фрагмент письма майя, прочитаний радянськими ученими за допомогою комп'ютера.

  • Угорі—абетка письма майя (за Дією де Ланда); унизу—фрагмент письма майя, прочитаний радянськими ученими за допомогою комп'ютера.

Правитель інків Тупак Юпангі слухає повідомлення одного з своїх намісників, який «читає» його по «кіпу».

  • Правитель інків Тупак Юпангі слухає повідомлення одного з своїх намісників, який «читає» його по «кіпу».

Печатки з Мохенджо-Даро із зображеннями тварин і піктографічними написами.

  • Печатки з Мохенджо-Даро із зображеннями тварин і піктографічними написами.

Письмена з о. Пасхи (цифри, позначені збоку, показують черговість і напрям читання рядків).

  • Письмена з о. Пасхи (цифри, позначені збоку, показують черговість і напрям читання рядків).

Диск з Фесту.

  • Диск з Фесту.

Нова фінікійська абетка, близько IХ. ст. до н. е.

  • Нова фінікійська абетка, близько IХ. ст. до н. е.

Вапняковий саркофаг царя Гебаля (стара назва м. Бібл) Ахірама з найдавнішим фінікійським написом, близько XIII ст.; знизу прорис напису на саркофазі царя Axipa.

  • Вапняковий саркофаг царя Гебаля (стара назва м. Бібл) Ахірама з найдавнішим фінікійським написом, близько XIII ст.; знизу прорис напису на саркофазі царя Axipa.

Уламки бронзових посудин з фінікійським написом, близько 750 р. до н. е.

  • Уламки бронзових посудин з фінікійським написом, близько 750 р. до н. е.

Найдавніші грецькі написи, знайдеш на о. Санторін, VII ст. до н. е. Напрям письма справа наліво.

  • Найдавніші грецькі написи, знайдеш на о. Санторін, VII ст. до н. е. Напрям письма справа наліво.

Зразок письма — бустрофедон, напис знайдено поблизу м. Мілет, 550 р. до н. е. Форма літер пристосовувалась до напряму письма, всі літери в парних рядках були повернуті в бік, протилежний до того напряму, який вони мають в непарних рядках. Бустрофедонний спосіб проіснував недовго, і греки почали писати всі рядки зліва направо, а літери в них були розташовані однаково.

  • Зразок письма — бустрофедон, напис знайдено поблизу м. Мілет, 550 р. до н. е. Форма літер пристосовувалась до напряму письма, всі літери в парних рядках були повернуті в бік, протилежний до того напряму, який вони мають в непарних рядках. Бустрофедонний спосіб проіснував недовго, і греки почали писати всі рядки зліва направо, а літери в них були розташовані однаково.

Західногрецьке письмо: узагальнений вигляд (за В. Иончевим).

  • Західногрецьке письмо: узагальнений вигляд (за В. Иончевим).

Один з характерних написів західногрецьким письмом на металевій плитці.

  • Один з характерних написів західногрецьким письмом на металевій плитці.

Найдавніший зразок грецького унціалу IV ст. (зберігається в Британському музеї в Лондоні).

  • Найдавніший зразок грецького унціалу IV ст. (зберігається в Британському музеї в Лондоні).

Зразки прототиренського письма, (давньоіталійського),знайденi на узбережжі Тиренського моря.

  • Зразки прототиренського письма, (давньоіталійського),знайденi на узбережжі Тиренського моря.

Стародавні пам'ятки етруського письма.

  • Стародавні пам'ятки етруського письма.

Фрагмент напису на кам'яній стіні етруського поховання; «алфавіт Марсиліани», близько 700 р. до н. е.

  • Фрагмент напису на кам'яній стіні етруського поховання; «алфавіт Марсиліани», близько 700 р. до н. е.

Перехідні форми від західногрецького до латинського письма.

  • Перехідні форми від західногрецького до латинського письма.

Найдавніші пам'ятки латинського письма: на камені з римського Форуму, спосіб написання— бустрофедон, близько 600 р. до н. е.

  • Найдавніші пам'ятки латинського письма: на камені з римського Форуму, спосіб написання— бустрофедон, близько 600 р. до н. е.

Напис на жертовній посудині Дуеноса (V—IV ст. до н. е.), знайденій у 1880 р. біля підніжжя римського Квіріналу.

  • Напис на жертовній посудині Дуеноса (V—IV ст. до н. е.), знайденій у 1880 р. біля підніжжя римського Квіріналу.

Латинський напис на колоні Траяна на честь перемоги над даками.

  • Латинський напис на колоні Траяна на честь перемоги над даками.

Римський капітально-квадратовий шрифт.

  • Римський капітально-квадратовий шрифт.

Римське капітально-рустичне письмо.

  • Римське капітально-рустичне письмо.

Унціальне письмо (латинське), 700 р.

  • Унціальне письмо (латинське), 700 р.

Римський унціал (угорі).

  • Римський унціал (угорі).
  • Римський напівунціал початку VI ст. (унизу).

Меровінзький мінускул VIII ст.

  • Меровінзький мінускул VIII ст.

Вестготське толеданське письмо, з рукопису «Про непорочність Марії».

  • Вестготське толеданське письмо, з рукопису «Про непорочність Марії».

Фрактура, друкарський шрифт з Аугсбурга. 1708.

  • Фрактура, друкарський шрифт з Аугсбурга. 1708.

Гуманістичний маюскул і мінускул XVI ст.

  • Гуманістичний маюскул і мінускул XVI ст.

Гуманістичний курсив X.V1 ст.

  • Гуманістичний курсив X.V1 ст.

Нюрнберзька друкарня XVII ст., гравюра А. Вердт.

  • Нюрнберзька друкарня XVII ст., гравюра А. Вердт.

Ренесансний маюскульний шрифт Фелічо Фелічіано, близько 1463 р.

  • Ренесансний маюскульний шрифт Фелічо Фелічіано, близько 1463 р.

Ренесансний маюскул конструкції Даміано да Мойла, близько 1480 р.

  • Ренесансний маюскул конструкції Даміано да Мойла, близько 1480 р.

Алфавіт літер, побудованих на основі геометричних схем; з книжки Луки Пачолі «Божественна пропорція», 1509.

  • Алфавіт літер, побудованих на основі геометричних схем; з книжки Луки Пачолі «Божественна пропорція», 1509.

Аналіз побудови знака G, розробка якого приписується Леонардо да Вінчі, зроблений О. М. Коробковою.

  • Аналіз побудови знака G, розробка якого приписується Леонардо да Вінчі, зроблений О. М. Коробковою.

Ренесансний маюскул Франческо Торнієлло, 1517.

  • Ренесансний маюскул Франческо Торнієлло, 1517.

Літери, побудовані на основі геометричних схем Альбрехта Дюрера, 1524.

  • Літери, побудовані на основі геометричних схем Альбрехта Дюрера, 1524.

Зразки шрифтів Ерхарда Ратдольта, Аугсбург, 1486р.

  • Зразки шрифтів Ерхарда Ратдольта, Аугсбург, 1486р.

Друкарський шрифт Ніколи Иєнсона. Старовинна антиква. Венеція, 1470р.

  • Друкарський шрифт Ніколи Иєнсона. Старовинна антиква. Венеція, 1470р.

Літери Жоффруа Торі з книжки «Квітуча лука», Париж, 1529р.

  • Літери Жоффруа Торі з книжки «Квітуча лука», Париж, 1529р.

Перший друкарський курсивний шрифт, створений Франческо да Болонья (Гріффо) для А. Мануція.

  • Перший друкарський курсивний шрифт, створений Франческо да Болонья (Гріффо) для А. Мануція.

Титульний аркуш книжки Хуана де Ісіара «Мистецтво письма», виданої в Сарагосі, /550 р.

  • Титульний аркуш книжки Хуана де Ісіара «Мистецтво письма», виданої в Сарагосі, /550 р.

Сторінка з кн. «Hypnerotomachia Poliphili», друкованої 1499 p. в друкарні Альда Мануція.

  • Сторінка з кн. «Hypnerotomachia Poliphili», друкованої 1499 p. в друкарні Альда Мануція.

Бастарда Франиіска Лукаса з книжки «Мистецтво письма Франціска Лукаса», Мадрід, 1577 р.

  • Бастарда Франиіска Лукаса з книжки «Мистецтво письма Франціска Лукаса», Мадрід, 1577 р.

Абетка орнаментованих капітальних літер.

  • Абетка орнаментованих капітальних літер.

Шрифт Палатіно, розроблений Германом Цапфом 1951 р. на основі венеційської антикви майстрів Відродження.

  • Шрифт Палатіно, розроблений Германом Цапфом 1951 р. на основі венеційської антикви майстрів Відродження.

Єгипетські шрифти (з засічками): єгипетський вузький жирний шрифт у варіанті італіка, тобто з побільшеними витягнутими вертикально засічками. Ці засічки при переході до основного штриха заокруглені (ознака «англійського» єгипетського шрифту); єгипетські літери французької шрифтоливарні (засічки сполучені з основними штрихами під прямим кутом) ознака «французького» єгипетського шрифту.

  • Єгипетські шрифти (з засічками): єгипетський вузький жирний шрифт у варіанті італіка, тобто з побільшеними витягнутими вертикально засічками. Ці засічки при переході до основного штриха заокруглені (ознака «англійського» єгипетського шрифту); єгипетські літери французької шрифтоливарні (засічки сполучені з основними штрихами під прямим кутом) ознака «французького» єгипетського шрифту.

Шрифт кларендон, перекладений В. Иончевим на кириличну основу.

  • Шрифт кларендон, перекладений В. Иончевим на кириличну основу.

Шрифт Уїльяма Морріса: т. зв. золотий шрифт, 1890; «троянський шрифт», вперше застосований до складання «Історії Трої».

  • Шрифт Уїльяма Морріса: т. зв. золотий шрифт, 1890; «троянський шрифт», вперше застосований до складання «Історії Трої».

Писані шрифти, тобто такі, що імітують характер писаних від руки.

  • Писані шрифти, тобто такі, що імітують характер писаних від руки.

Найдавніші кирилично-глаголичні написи кінця IX — початку X ст., знайдені в м, Преславі (Болгарія).

  • Найдавніші кирилично-глаголичні написи кінця IX — початку X ст., знайдені в м, Преславі (Болгарія).

Дохристиянський руський напис, відтворений Ібн-ель-Недімом, 987 р.

  • Дохристиянський руський напис, відтворений Ібн-ель-Недімом, 987 р.

Порівняльна таблиця загальної кількості додаткових слов'янських літер в азбуках грецькій, Софії Київської та в початковій кирилиці.

  • Порівняльна таблиця загальної кількості додаткових слов'янських літер в азбуках грецькій, Софії Київської та в початковій кирилиці.

Слов'янські абетки — кирилиця і глаголиця.

  • Слов'янські абетки — кирилиця і глаголиця.

Зразок першодрукованої глаголиці, 1485 р.

  • Зразок першодрукованої глаголиці, 1485 р.

Слов'янський кириличний напис з Київської златоверхої церкви архангела Михайла, 1108 р.

  • Слов'янський кириличний напис з Київської златоверхої церкви архангела Михайла, 1108 р.

Шиферне прясло а написом, Київ, XI—XII ст.

  • Шиферне прясло а написом, Київ, XI—XII ст.

Фрагмент з «Повісті временних літ», за Лаврентіївським списком, /377 р.

  • Фрагмент з «Повісті временних літ», за Лаврентіївським списком, /377 р.

«Ізборник» Святослава, 1073 р, арк. 122.

  • «Ізборник» Святослава, 1073 р, арк. 122.

Дереворіз, надрукований у львівському «Апостолі» 1574 р. із зображенням Луки за писанням.

  • Дереворіз, надрукований у львівському «Апостолі» 1574 р. із зображенням Луки за писанням.

Зведена абетка літер, застосовуваних у «Пересопниуькому євангелії».

  • Зведена абетка літер, застосовуваних у «Пересопниуькому євангелії».

Зразок українського скоропису. Універсал Богдана Хмельницького, ЗО березня 1652 р.

  • Зразок українського скоропису. Універсал Богдана Хмельницького, ЗО березня 1652 р.

Абетка з граматики І. Ужевича з пояснювальним текстом до неї.

  • Абетка з граматики І. Ужевича з пояснювальним текстом до неї.

Накреслення окремих, літер та їх сполучень в письмі в'язь.

  • Накреслення окремих, літер та їх сполучень в письмі в'язь.

Зразок російської в'язі XVI ст., зверху — з лицевого літописного зведення;

  • Зразок російської в'язі XVI ст., зверху — з лицевого літописного зведення;
  • унизу — -з «Новгородського євангелія».

Фрагмент з колофона книжки «Осмогласник», 1491 р.

  • Фрагмент з колофона книжки «Осмогласник», 1491 р.

Приклад застосування «гражданських» літер у книзі «Тріодь це'бтная», 63 р.

  • Приклад застосування «гражданських» літер у книзі «Тріодь це'бтная», 63 р.

Титульна сторінка «Геометрії», 1708 р.

  • Титульна сторінка «Геометрії», 1708 р.

Перша сторінка гражданської абетки з виправленнями, зробленими Петром1 29 січня 1710 р.

  • Перша сторінка гражданської абетки з виправленнями, зробленими Петром1 29 січня 1710 р.

Друга сторінка гражданської абетки.

  • Друга сторінка гражданської абетки.

Фрагмент з газети «Ведомости», 1711 р.

  • Фрагмент з газети «Ведомости», 1711 р.

Шрифт малий канон з «Пробної книги...» Петербурзької друкарні Академії наук, 1748 р.

  • Шрифт малий канон з «Пробної книги...» Петербурзької друкарні Академії наук, 1748 р.

Шрифт канон малий з книжки зразків друкарні Московського університету, 1826 р.

  • Шрифт канон малий з книжки зразків друкарні Московського університету, 1826 р.

Комплект літер алфавітів народів СРСР на російській графічній основі.

  • Комплект літер алфавітів народів СРСР на російській графічній основі.

Мальований шрифт художника В. Н. Хоменка.

  • Мальований шрифт художника В. Н. Хоменка.

Мальований шрифт художника В. Г. Кричевського.

  • Мальований шрифт художника В. Г. Кричевського.

Мальований шрифт художника В. К. Стеценка.

  • Мальований шрифт художника В. К. Стеценка.

Мальований шрифт художників О. І. Юнак і В. Д. Фатальчука.

  • Мальований шрифт художників О. І. Юнак і В. Д. Фатальчука.

Шрифтове оформлення аркуша «А хто там идет...», художник Ф, Ш. Тагіров.

  • Шрифтове оформлення аркуша «А хто там идет...», художник Ф, Ш. Тагіров.

Титул до книжки «Давній український гумор і сатира», художник В. К. Стеиенко.

  • Титул до книжки «Давній український гумор і сатира», художник В. К. Стеиенко.

«Витязь в тигровой шкуре», авантитул, художник Я. Д. Єгоров, 1945 р.

  • «Витязь в тигровой шкуре», авантитул, художник Я. Д. Єгоров, 1945 р.

Українська абетка, художник М. Кірнарський.

  • Українська абетка, художник М. Кірнарський.

Шрифт художника В. Лазурською.

  • Шрифт художника В. Лазурською.

Літери української абетки, художник Г. Нарбут.

  • Літери української абетки, художник Г. Нарбут.

Літери квітчастого сплетіння, художник Г. Нарбут.

  • Літери квітчастого сплетіння, художник Г. Нарбут.

Розподіл друкарських шрифтів на групи за ГОСТ 3489.1—71.

  • Розподіл друкарських шрифтів на групи за ГОСТ 3489.1—71.

Сторінки «Молитовника» християн, текст кінцівки: «Складено в друкарні Тер Ова-неса Карматанени,а у Львові в березні 1618 p.».

  • Сторінки «Молитовника» християн, текст кінцівки: «Складено в друкарні Тер Ова-неса Карматанени,а у Львові в березні 1618 p.».

Геродіанівський спосіб написання чисел.

  • Геродіанівський спосіб написання чисел.


База даних захищена авторським правом ©vaglivo.org 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка