Педагогічна діяльність і літературна спадщина В. О. Сухомлинського План лекції



Скачати 30,78 Kb.
Дата конвертації07.12.2016
Розмір30,78 Kb.

Педагогічна діяльність і літературна спадщина В.О.Сухомлинського

План лекції

  • 1. Життя та педагогічна діяльність В.О. Сухомлинського.
  • 2. В.О. Сухомлинський про основні завдання початкової школи.
  • 3. Ідея “гуманної педагогіки” у школі “радощів” В.О. Сухомлинського.
  • 4. Трудове виховання.
  • 5. “Рідне слово” у працях В.О. Сухомлинського.

Література

  • Богуславский М.В. Радость познания в педагогических трудах и опыте В.А.Сухомлинского// “Советская педагогика”, 1985. - №1. – С. 95-101.
  • Цюпа І. В.Сухомлинський. – К., 1973.
  • Левківський М.В. Історія педагогіки. – Житомир, 2002
  • Нариси історії українського шкільництва. 1905-1933: Навч.посібник /за ред. О.В.Сухомлинської. – К., 1996. – С. 121-223.
  • Кравець В.П. Історія української школи і педагогіки. – Тернопіль, 1994.

Життя та педагогічна діяльність В.О. Сухомлинського

  • 28 вересня 1918 року народився в селі Василівка Онуфрієвського району Кіровоградської області у незаможній родині.
  • 1926-1933 роки – навчання у Василівській семирічці.
  • 1934 р. – розпочав навчатися у Кременчуцькому педагогічному інституті, проте через хворобу мусив залишити навчання.
  • З 1935 р. працює вчителем української
  • мови та літератури у школі
  • Онуфрієвського району.

1936-38 р. – навчання на заочному відділі Полтавського педагогічного інституту, де здобув кваліфікацію вчителя української мови та літератури.

  • 1936-38 р. – навчання на заочному відділі Полтавського педагогічного інституту, де здобув кваліфікацію вчителя української мови та літератури.
  • 1938-45 р. – працює завідуючим навчальною частиною Онуфрієвської середньої школи.
  • 1941-42 р. – участь у Великій Вітчизняній війні.
  • З червня 1942-44 р. – працює директором і вчителем російської мови в смт. Ува Удмуртської АРСР.
  • 1944-48 р. – очолює Онуфрієвський районний відділ народної освіти та викладає в школі за сумісництвом.
  • 1948 р. – у зв'язку з особистими клопотаннями призначений директором Павлиської середньої школи.
  • 1949 р. – виступає зі статтями на сторінках журналів.
  • 1955 р. – захищає кандидатську дисертацію.

1956 р. – виходить друком монографія “Виховання колективізму у школярів”.

  • 1956 р. – виходить друком монографія “Виховання колективізму у школярів”.
  • 1958 р. – присвоєно звання “Заслужений вчитель шкіл УРСР”
  • 1960 р. – твір “Павлиська середня школа”.
  • 1968 р. – обраний делегатом Всесоюзного з'їзду вчителів і присвоєно звання Героя Соціалістичної праці.
  • 1974 р. – трилогія “Серце віддаю дітям”, “Народжений громадянином”, “Листи до сина” удостоєна Державної премії УРСР.
  • 2 вересня 1970 р. – його не стало (через отримане поранення під Смоленськом у роки Великої Вітчизняної війни).

Педагогічна спадщина

  • В.О. Сухомлинський був нагороджений двома орденами Леніна, багатьма медалями СРСР. З 1958 року Сухомлинський - член-кореспондент Академії педагогічних наук РРФСР, з 1958г., заслужений вчитель УРСР. У 1968 році йому було привласнене звання Героя Соціалістичної праці. У тому ж році він був вибраний членом-кореспондентом Академії педагогічних наук СРСР. В.О. Сухомлинський - автор 41 монографії і брошури, більше 600 статей, 1200 розповідей і казок. Загальний тираж його книг складає близько 4 млн. екземплярів на різних мовах народів нашої країни і світу.
  • Усі праці Сухомлинського дають переконливе уявлення не тільки про різнобічність педагогічних підходів Сухомлинського, але і про цілісність всього його педагогічного мислення, тієї цілісності, що подібна моноліту, з якого неможливо вилучити жодної частини, не порушивши єдності цього сплаву.

Основні завдання початкової школи за О.В. Сухомлинським

  • Головним завданням початкової школи поступово привчити дитину перемагати труднощі не лише фізичної, але й інтелектуальної праці.
  • Природа є широким засобом загального розвитку дитини.
  • Новаторство О.В. Сухомлинського – виховний вплив казки на особистість.
  • Головне виховне завдання – щоб дитину оточував не лише світ природи, а й світ праці; завдання вихователя – ввести дитину в складний світ людських відносин.
  • Головним завданням уроків початкової школи серед природи є розвиток у дітей здатності до кольорового та просторового відчуттів.

Головні знахідки Павлиської школи

  • Уроки живої думки.
  • Творчість.
  • Дитяча кімната казки.
  • Домашні уроки.
  • Інтелектуальний фон (формувати інтерес до навчання).
  • Оцінка (повинна завжди приносити радість).
  • Захоплення.
  • Проблемне навчання.

Ідея "гуманної педагогіки" у школі "радощів" В.О. Сухомлинського

  • Новаторським є положення педагога про гармонізацію суспільства та індивідуальні потреби у структурі особистості.
  • Сухомлинський змінив конформізм, за яким дитина у школі може виявити свої найнеповторніші грані діяльності та поведінки.
  • У системі Сухомлинського дитина наділена значною автономією.
  • Стверджував, що саме у сфері формування моралі і поведінки діти у школі мають рівні можливості для свого гуманного, морального зростання, і саме тут створюється рівне становище для розвитку усіх.

Виховання гуманності починається з виховання любові до всього живого, до матері, бабусі, рідних…

  • Виховання гуманності починається з виховання любові до всього живого, до матері, бабусі, рідних…
  • Зміст гуманності, як інтегративної риси підростаючої особистості, визначають загальні категорії етики та такі категорії як: щастя, радість, совість, співчуття, духовність.
  • У школі – поважати гідність дитини, оскільки без любові і поваги до вихованців будь-які розмови про гуманність і людяність стають простим звуком.
  • В умовах гуманізації виховання Сухомлинський по-новому осмислює суть взаємин колективу і кожного вихованця, розвиває ідеї Макаренка.

Трудове виховання

  • Важливою умовою, що забезпечує здорову основу розвитку особистості в колективі і самого колективу, є фізична праця, що є обов'язковою для всіх.
  • Розумну, освічену, культурну людину будь-яка праця робить більш творчою, більш радісною.
  • Праця дозволяє у повному обсязі і яскраво розкрити природні задатки і нахили дитини.
  • Сутність гармонійного виховання у нерозривному зв'язку трудового виховання з іншими сторонами виховання – естетичного, інтелектуального, фізичного, морального.

Трудова чверть в учнів і вчителів Павлиської середньої школи

  • Трудова чверть в учнів і вчителів Павлиської середньої школи

“Рідне слово” у працях В.О. Сухомлинського

  • «Сотни слов, одинаково звучащих в обоих языках, имеют различный смысл. В сотнях случаев одно и то же слово в украинском языке имеет один эмоциональный оттенок, в русском — другой. Слово, звучащее в одном языке с патетической окраской, в другом — иногда приобретает иронический смысл. Игра оттенков, тончайших черточек эмоционально-эстетической окраски слов в обоих языках является для нас, учителей украинских школ, источником духовного богатства, которое мы призваны передать молодому поколению».
  • «…богатство, воплощенное в сокровищах языков других народов, остается для человека недоступным, если он не овладел родной речью, не почувствовал ее красоты».

«Чем глубже человек познает тонкости родного языка, тем тоньше его восприимчивость в игре оттенков родного слова, тем больше подготовлен его ум к овладению языками других народов, тем активнее воспринимает сердце красоту слова».

  • «Чем глубже человек познает тонкости родного языка, тем тоньше его восприимчивость в игре оттенков родного слова, тем больше подготовлен его ум к овладению языками других народов, тем активнее воспринимает сердце красоту слова».
  • «Речевая культура человека — это зеркало его духовной культуры. Важнейшим средством воздействия на ребенка, облагораживания его чувств, души, мыслей, переживаний являются красота и величие, сила и выразительность родного слова. Роль этого средства в начальной школе, где каждая встреча с новым явлением окружающего мира пробуждает в сердцах детей чувство изумления, невозможно переоценить».

І всі зачаровано слухали…

  • І всі зачаровано слухали…

Тест

  • 1. В.О.Сухомлинський народився у …:
  • а) 1917 р.;
  • б) 1918 р.;
  • в) 1919 р.
  • 2. В селі Василівка … області:
  • а) Кіровоградської;
  • б) Дніпропетровської;
  • в) Запорізької.
  • 3. У 1934 р. розпочав навчатися у Кременчуцькому педагогічному інституті, проте залишив навчання через…:
  • а) переїзд до іншого міста;
  • б) нерозділене кохання;
  • в) хворобу.
  • 4. З 1935 р. працює…:
  • а) директором школи;
  • б) вчителем математики;
  • в) вчителем української мови і літератури.

5. Навчаючись у 1936-38 р. на заочному відділі Полтавського педагогічного інституту здобуває кваліфікацію …:

  • 5. Навчаючись у 1936-38 р. на заочному відділі Полтавського педагогічного інституту здобуває кваліфікацію …:
  • а) вчителя української мови та літератури;
  • б) вчителя початкового навчання;
  • в) вчителя математики.
  • 6. У … р. призначений директором Павлиської середньої школи.
  • а) 1945 р.;
  • б) 1948 р.;
  • в) 1951 р.
  • 7. У 1960 р. виходить друком твір:
  • а) “Листи до сина”;
  • б) “Серце віддаю дітям”;
  • в) “Павлиська середня школа”.
  • 8. Головним завданням вихователя О.В.Сухомлинський вважає:
  • а) ввести дитину в складний світ людських відносин;
  • б) виховувати дитину у патріотичному дусі;
  • в) бути порадником для дитини.

9. Новаторство О.В.Сухомлинського полягає у …:

  • 9. Новаторство О.В.Сухомлинського полягає у …:
  • а) визначенні виховного впливу казки на особистість;
  • б) визначенні основних методів навчання;
  • в) створенні класно-урочної системи.
  • 10. Перерахуйте головні знахідки Павлиської школи.
  • 11. Головним завданням уроків початкової школи серед природи є …:
  • а) фізичне виховання;
  • б) розвиток у дітей здатності до кольорового та просторового відчуттів;
  • в) оздоровчий вплив.
  • 12. До трилогії, що вийшла у 1970 р. увійшли:
  • а) “Серце віддаю дітям”;
  • б) “Павлиська середня школа”;
  • в) “Листи до сина”;
  • г) “Народжений громадянином”.

Что такое любовь (Притча)

  • Мне было лет пятнадцать, когда в тихий вечер ранней осени, сидя с ней под развесистой яблоней и глядя на отлетающих журавлей, я спросил:
  • - Бабушка, а что такое любовь?
  • Самое сложное она умела объяснять сказкой. Ее черные глаза стали задумчивыми и тревожными. Она посмотрела на меня с каким-то словно бы затаенным удивлением.
  • - Что такое любовь? Когда бог создал мир, он научил все живые существа продолжать род свой - рождать подобных себе. Поселил бог мужчину женщину в поле, научил их строить шалаш, дал мужчине в руки лопату, а женщине - горсть зерна.
  • - Живите, продолжайте род свой, - сказал бог, - а я пойду по хозяйству. Приду через год, посмотрю, как тут у вас...

Приходит бог к людям через год с архангелом Гавриилом. Приходит рано-рано, до восхода солнца. Видит, сидят мужчина и женщина возле шалаша, перед ними дозревает хлеб на ниве, под шалашом - колыбель, а в колыбели ребенок спит. А мужчина и женщина смотрят то на розовое небо, то в глаза друг другу. В тот миг, когда глаза их встречались, бог видел в них какую-то неведомую силу, непонятную для него красоту. Эта красота была прекраснее неба и солнца, земли и звезд - прекраснее всего, что слепил и смастерил бог, прекраснее самого бога.

  • Приходит бог к людям через год с архангелом Гавриилом. Приходит рано-рано, до восхода солнца. Видит, сидят мужчина и женщина возле шалаша, перед ними дозревает хлеб на ниве, под шалашом - колыбель, а в колыбели ребенок спит. А мужчина и женщина смотрят то на розовое небо, то в глаза друг другу. В тот миг, когда глаза их встречались, бог видел в них какую-то неведомую силу, непонятную для него красоту. Эта красота была прекраснее неба и солнца, земли и звезд - прекраснее всего, что слепил и смастерил бог, прекраснее самого бога.
  • Эта красота до того удивила бога, что его божья душа задрожала от страха и зависти: как это так, я сотворил твердь земную, слепил из глины человека и вдохнул в него жизнь, а не мог, видишь, создать этой красоты; откуда она взялась и что она такое - эта красота?

- Это любовь, - сказал архангел Гавриил.

  • - Это любовь, - сказал архангел Гавриил.
  • - Что это такое - любовь? - спросил бог. Архангел пожал плечами.
  • Бог подошел к мужчине, коснулся его плеча своею старческой рукой и стал просить. "Научи меня любить, Человек". Мужчина даже не заметил прикосновения божьей руки. Ему показалось, что на плечо села муха. Он смотрел в глаза женщины - своей жены, матери своего ребенка.
  • Бог был немощным, но злым и мстительным стариком. Он разгневался, разозлился и закричал:
  • - Ага, значит, ты не хочешь научить меня любить, Человек? Попомнишь же ты меня! С этой минуты старей. Каждый год жизни пусть уносит по капле твою молодость и силу. Превращайся в развалину. Пусть усыхает твой мозг и дурманится разум! Пусть пустым становится твое сердце! А я приду через пятьдесят лет и посмотрю, что останется в твоих глазах, Человек.

Пришел бог с архангелом Гавриилом через пятьдесят лет. Глядит, вместо шалаша стоит хата беленькая, на пустыре сад вырос, на ниве пшеница колосится, сыновья поле пашут, дочки лен теребят, а внуки на лугу играют. У хаты сидят дедушка и бабушка, смотрят то на утреннюю зарю, то друг другу в глаза. И увидел бог в глазах мужчины и женщины красоту еще более могучую, вечную и неодолимую. Увидел бог не только Любовь, но и Верность. Разозлился бог, кричит, руки дрожат, изо рта пена летит, глаза на лоб лезут:

  • Пришел бог с архангелом Гавриилом через пятьдесят лет. Глядит, вместо шалаша стоит хата беленькая, на пустыре сад вырос, на ниве пшеница колосится, сыновья поле пашут, дочки лен теребят, а внуки на лугу играют. У хаты сидят дедушка и бабушка, смотрят то на утреннюю зарю, то друг другу в глаза. И увидел бог в глазах мужчины и женщины красоту еще более могучую, вечную и неодолимую. Увидел бог не только Любовь, но и Верность. Разозлился бог, кричит, руки дрожат, изо рта пена летит, глаза на лоб лезут:
  • - Мало тебе старости, Человек? Так помирай же, помирай в муках и печали по жизни и своей любви, иди в землю, превращайся в прах и тлен. А я приду и посмотрю, во что превратится твоя Любовь.

Пришел бог с архангелом Гавриилом через три года. Видит: сидит мужчина над маленькой могилкой, глаза у него печальные, но в них - еще могучее, непонятнее и страшнее для бога человеческая красота, уже не только Любовь, не только Верность, но и Память Сердца увидал бог. Задрожали у бога руки от страха и бессилия, подошел он к мужчине, упал на колени и молит:

  • Пришел бог с архангелом Гавриилом через три года. Видит: сидит мужчина над маленькой могилкой, глаза у него печальные, но в них - еще могучее, непонятнее и страшнее для бога человеческая красота, уже не только Любовь, не только Верность, но и Память Сердца увидал бог. Задрожали у бога руки от страха и бессилия, подошел он к мужчине, упал на колени и молит:
  • - Дай мне, Человек, эту Красоту! Что хочешь проси за нее, но только дай мне ее, дай эту Красоту!

Завдання

  • 1. Прочитайте твір “Серце віддаю дітям” і знайдіть відповіді на запитання:
  • “Вихованням” Сухомлинський називає…;
  • Яка якість педагога є найціннішою?
  • “Казковий палац” за В.Сухомлинським це - …;
  • Якою була тема першого уроку в школі радощів?
  • Що, на думку педагога, є витоком здоров'я?
  • Найважливіша духовна потреба дітей це - …;
  • Від чого залежить формування моралі особистості?
  • Дитина виросте егоїстом, якщо не пізнає…;
  • Ким хотів бачити дітей В.Сухомлинський?

Першоджерела

  • 1. В.А. Сухомлинский. Избранные произведения в 5-ти томах, т. 1. - К.: Рад. школа, 1979, С. 7-66.
  • 2. В.А. Сухомлинский. Духовный мир школьника, т.1, там же С. 255-298.
  • 3. В.А. Сухомлинский. «Сердце отдаю детям», там же т.3, С. 105-296
  • 4. В.А. Сухомлинский. Методика воспитания коллектива. – М., 1981.
  • 5. В.О.Сухомлинський. Як виховати справжню людину // Вибр. твори. – К., 1976.


База даних захищена авторським правом ©vaglivo.org 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка