Семінар Розвиток педагогічної техніки керівника гуртка як складової його майстерності



Скачати 22,92 Kb.
Дата конвертації17.03.2017
Розмір22,92 Kb.

Семінар

  • «Розвиток педагогічної техніки керівника гуртка як складової його майстерності
  • в роботі
  • з обдарованими вихованцями)»
  • для керівників гуртків
  • на базі Комунарівського
  • РЦМ та Ш
  • 9 – 10 листопада 2011 року

Макаренко А.С. Вибрані педагогічні твори. Статті, лекції, виступи / А.С. Макаренко ; за заг. ред. Е.Н. Мединського та І.Ф. Свадковського. – Київ ; Харків : Радянська школа, 1947. – 284 с.

  • Макаренко А.С. Вибрані педагогічні твори. Статті, лекції, виступи / А.С. Макаренко ; за заг. ред. Е.Н. Мединського та І.Ф. Свадковського. – Київ ; Харків : Радянська школа, 1947. – 284 с.
  • Лабунская В.А. Невербальное поведение: социально-перцептивный подход. – Ростов н/Д., 1986. – С.23
  • Педагогічна майстерність: Підручник / І.А. Зязюн, Л.В.Крамущенко, І.Ф.Кртвонос та ін.; За ред. І.А. Зязюна. – К.: СПД Богданова А.М., 2008. – 376 с.
  • Сухомлинский В.А. Избранные произведения : в 5 т. / В.А. Сухомлинский. – К. : Рад. школа, 1979. – Т. 1. – 686 с.
  • Троцко Г.В. Педагогічна майстерність / Г.В. Троцко. – X. : Вид-во ХДУ, 1995. – 117 с.
  • Щербань П.М. Прикладна педагогіка: - К.:Вища школа, 2002.
  • Література:
  • Змінюються умови й засоби виховання, та незмінним залишається головне призначення вчителя – навчити людину бути Людиною.
  • І.Зязюн

Термінологічне

  • Термінологічне
  • поле проблеми

Сучасний навчально - виховний процес -

Функції сучасного вчителя

  • Учитель як людина, що дивиться в майбутнє.
  • Учитель як посередник між суспільством і особистістю.
  • Учитель як управлінець, конструктор найскладнішого процесу – творення особистості.
  • “педагогічна майстерність”

Підходи до розуміння ПМ:

  • ПМ як мистецтво: К.Ушинський, П.Каптерев, А.Макаренко, В.Сухомлинський, “Педагогічна енциклопедія”, С.Ожегов, В.Даль та інші;
  • діяльнісний підхід: Н.Кузьміна та інші;
  • діяльнісно-особистісний підхід: І.Зязюн, Т.Сущенко та інші

Т.Сущенко

  • Педагогическое мастерство – это филигранная отработка уже известных путей воспитания и обучения, это способность педагога при минимальных затратах усилий достичь вершин воспитания и обучения.

Г. Троцко

  • Показниками майстерності є готовність і бажання учня вчитись у цього вчителя.

Елементи педагогічної майстерності (за І.Зязюном)

  • Гуманістична
  • спрямованість
  • Професійна
  • компетентність
  • Педагогічні
  • здібності
  • Педагогічна
  • техніка

Складові педагогічної майстерності (П.Щербань)

  • Знання
  • Педагогічні
  • здібності
  • Педагогічний
  • такт
  • Педагогічна
  • техніка
  • Культура
  • мовлення
  • Методична
  • майстерність
  • Особистісні
  • якості
  • Педагогічний
  • оптимізм

Складові педагогічної майстерності

  • Педагогічна
  • техніка
  • Комплекс умінь, що дозволяють досягти
  • оптимальних результатів у вихованні та
  • навчанні (міміка, жести, техніка мовлення,
  • техніка педагогічного спілкування, вміння
  • контролювати власні емоції, настрій тощо
  • Культура
  • зовнішнього
  • вигляду
  • Культура
  • педагогічного
  • спілкування
  • Саморегуляція
  • Культура мови

Педагог має бути:

  • екстравагантним,
  • модним, вдягненим як молодь;
  • зовнішність й одяг
  • значення не мають;
  • як англійський джентльмен:
  • після того, як він уходить залишається добре враження, але буває дуже складно пригадати, у що він був вдягнений;
  • на два-три кроки відставати від моди.

В.Сухомлинський

  • Кодекс мовлення педагогів:
  • “слово педагога не повинно бути брутальним, непристойним, фальшивим, нещирим;
  • слово педагога має психотерапевтичну функцію;
  • поняття “душа дитини” і “слово педагога” стоять поряд.
  • Для мудрого педагога його мовлення, спілкування з дітьми – це спосіб самовираження, “саморозкриття духовного багатства перед вихованцями”.

Культура мовлення – інструмент професійної діяльності

  • Не може бути вад у мовленні тих, хто виховує дитину
  • (з правил виховання давніх римлян)

  • Роздратованість – іржа педагогічної професії. Якщо вона з’явилася, стала частиною особистості, другою натурою, то педагогу треба:
    • терміново змінювати професію;
    • намагатися впоратися із
    • проблемою;
    • докласти зусилля для
    • самовиховання;
    • нічого не робити;
    • “розряджатися в класі”;
    • “розряджатися в родині”…
  • Питання для обмірковування

Педагогічна техніка

  • уміння використовувати психофізичний апарат як інструмент виховного впливу,
  • це прийоми володіння собою (своїм організмом, настроєм, мовленням, увагою та уявою) і прийоми впливу на інших (вербальними і невербальними засобами)
  • І.А.Зязюн.

Педагогічна техніка

  • Внутрішня – створення внутрішнього переживання особистості, психологічне налаштування вчителя на майбутню діяльність через вплив на розум, волю й почуття.
  • Зовнішня – втілення внутрішнього переживання вчителя в його тілесній природі: міміці, голосі, мовленні, рухах, пластиці .
  • І.А.Зязюн

Внутрішня техніка

  • Самопочуття педагога не є особистою справою (настрій, слово вчителя – інформація, передавання ставлення до неї, оцінка, емоційна напруженість).
  • “Це робота серця і нервів, це буквально щоденна і щогодинна витрата величезних душевних сил. Наша праця – це повсякденна зміна ситуацій, що викликає то посилене збудження, то гальмування”.
  • (В.Сухомлинський// Вибр. Твори: В 5 т. - Т.2. - С.426)

Уміти:

  • Зберігати працездатність, володіти ситуаціями для забезпечення успіху в діяльності і збереження свого здоров’я.
  • Для цього працювати над виробленням синтезу якостей і властивостей особистості (стійкість у професійній діяльності – І.Зязюн):
  • педагогічного оптимізму;
  • впевненості у собі як в педагогові, відсутності страху перед дітьми;
  • умінні володіти собою, відсутності емоційного напруження; наявності вольових якостей (цілеспрямованості, самовладання, рішучості)

Стійкість у професійній діяльності

  • І шлях - регуляція самопочуття – вплив на емоційну зону:
  • позитивне ставлення до себе, учнів, праці.
  • мажорний тон колективу (А.Макаренко)
  • вміння грати (володіти мімікою, посміхатися, …)

розрядка від негативних емоцій за допомогою утворення вогнищ захисного збудження (музика, спілкування з природою, працетерапія, гумор, читання книжок, захоплення спортом)

  • розрядка від негативних емоцій за допомогою утворення вогнищ захисного збудження (музика, спілкування з природою, працетерапія, гумор, читання книжок, захоплення спортом)

Стійкість у професійній діяльності

  • регуляція самопочуття – вплив на інтелектуалну зону (саногенне мислення),
  • вольову сферу (звернення до власного почуття обов’язку).

Інший шлях

  • контролювання власного фізичного стану;
  • регуляція м’язового напруження;
  • контроль за диханням;
  • зміна темпу мовлення і рухів;
  • саморегуляція, яка задіює емоції, волю, свідомість (самонавіювання) за допомогою аутогенного тренування:
  • 1 крок. Вибір зручної пози.
  • 2 крок. Зосередження на обличчі прийняття спокійного розслабленого виразу і спрямованість думок на щось приємне.
  • 3 крок. Посилення стану спокою шляхом уявного самомасажу шкіри обличчя і кистей рук.
  • 4 крок. Розслаблення язика та гортані.
  • 5 крок. Регуляція дихання.

Зовнішня техніка (вербальні та невербальні засоби)

  • О.Кузнецова

Мімічні ознаки емоційних станів (В.Лобунська)

Міжособистісний простір (дистанція спілкування)

  • до 45 см – інтимна;
  • 45 см – 1 м 20 см – персональна;
  • 1 м 20 см – 4 м – соціальна;
  • 4-7 м – публічна.
  • > 7 м – не чітке сприйняття міміки;
  • 12 м – не чітке сприйняття жестів і рухів корпуса.

Шляхи досягнення зовнішньої виразності

  • 1. навчитися диференціювати й адекватно інтерпретувати невербальну поведінку інших людей, розвивати вміння «читати обличчя», розуміти мову тіла, часу, простору у спілкуванні;

2. прагнути розширити особистий діапазон різних засобів шляхом тренувальних вправ (розвиток постави, ходи, міміки, візуального контакту, організація простору) і самоконтролю зовнішньої техніки;

  • 2. прагнути розширити особистий діапазон різних засобів шляхом тренувальних вправ (розвиток постави, ходи, міміки, візуального контакту, організація простору) і самоконтролю зовнішньої техніки;

3. домагатися того, щоб використання зовнішньої техніки відбувалося органічно з внутрішнім переживанням, як логічне продовження педагогічного завдання, думки і почуття вчителя.

  • 3. домагатися того, щоб використання зовнішньої техніки відбувалося органічно з внутрішнім переживанням, як логічне продовження педагогічного завдання, думки і почуття вчителя.
  • (Історія театру знає різні шляхи досягнення зовнішньої виразності).

Досягнення виразності педагогічної техніки — лише одна зі сходинок до педагогічної майстерності. Техніка без усвідомлення завдань педагогічної дії, без розуміння мотивів діяльності учнів, істинної суті результатів взаємодії залишиться порожньою формою, беззмістовною непрофесійною дією.

  • Досягнення виразності педагогічної техніки — лише одна зі сходинок до педагогічної майстерності. Техніка без усвідомлення завдань педагогічної дії, без розуміння мотивів діяльності учнів, істинної суті результатів взаємодії залишиться порожньою формою, беззмістовною непрофесійною дією.
  • Отже, опанування її прийомами має здійснюватися в контексті підвищення загальної педагогічної культури вчителя.
  • І.Зязюн

Той вчитель, який володіє такою майстерністю, що в результаті невидимого впливу дає знання, виховує, а учень думає, що зробив це самостійно

  • Той вчитель, який володіє такою майстерністю, що в результаті невидимого впливу дає знання, виховує, а учень думає, що зробив це самостійно
  • А.С.Макаренко

Я люблю свою работу,

  • Я люблю свою работу,
  • Я приду сюда в субботу
  • И конечно в воскресенье.
  • Здесь я встречу день рожденья,
  • Новый год, 8 Марта,
  • Ночевать здесь буду завтра!
  • Плащ-палатка, вещь мешок
  • У супруга будет шок.
  • Если я не заболею,
  • Не сорвусь, не озверею,
  • Здесь я встречу все рассветы,
  • Все закаты и приветы.
  • От работы дохнут кони,
  • Ну а я… бессмертный пони!
  • (авторство неизвестно)
  • ДЯКУЮ ЗА УВАГУ!


База даних захищена авторським правом ©vaglivo.org 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка