Типові проблеми, що виникають при формуванні наф цифровими аудіовізуальними документами



Скачати 10,39 Kb.
Дата конвертації08.04.2017
Розмір10,39 Kb.
  • Ємельянова Т.О., заступник директора ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного

Типові проблеми, що виникають при формуванні НАФ цифровими аудіовізуальними документами:

  • Термінологічна та типологічна невизначеність.
  • Недоліки і пробіли в нормативній базі.
  • Слабка матеріально-технічна база архівів.
  • Недостатній рівень підготовки працівників архівів у роботі з цифровими аудіовізуальними документами.

Визначення терміну цифровий аудіовізуальний документ

  • Основними категоріями, покладеними в основу визначення цифрового аудіовізуального документу є поняття аудіовізуальний документ та цифровий.
  • За ДСТУ 2732:2004 «Діловодство і архівна справа. Терміни та визначення» аудіовізуальний документ – це документ, зміст якого представлено у вигляді зображення і (або) запису звуку, для фіксування і (або) відтворювання якого застосовують відповідну апаратуру.
  • Цифровий (від англ. digital), який вживають на позначення електронної технології, за допомогою якої генеруються, зберігаються й обробляються дані у вигляді рядків нулів і одиниць

Цифровий аудіовізуальний документ

  • Цифровий аудіовізуальний документ
  • документ, що містить зображувальну і (або) звукову інформацію, яка фіксується, передається і відтворюється за допомогою цифрових технологій і пристроїв.
  • Термін є спорідненим за семантикою, але вужчим і підпорядкованим поняттю аудіовізуальний документ.
  • Цифровий аудіовізуальний документ, є підвидом аудіовізуального документа, що дозволяє розглядати його як повноправний елемент архівного фонду.

Класифікація цифрових аудіовізуальних документів як об’єктів комплектування

  • Ознаки класифікації документів, що характеризують особливості доступу до них, відповідно з якими організується фонд
  • локальні (з індивідуальним зйомним носієм: компакт-диски, зовнішні жорсткі диски тощо);
  • та мережеві (без індивідуального носія, розміщені на технічних засобах утворювачів (власників) документів або в мережі Інтернет).

Правовий аспект формування НАФ цифровими аудіовізуальними документами

  • Основні протиріччя і проблеми пов’язані з тим,
  • що в Україні й досі не створено єдиного
  • правового простору, який регулює відносини
  • між авторами, архівами-виробниками цифрових
  • аудіовізуальних документів і користувачами,
  • а практика архівів значно випереджає
  • законотворчу діяльність.

Закон України «Про обов’язковий примірник документів»

  • не визначає чіткої супідрядності аудіовізуальна продукціяцифровий аудіовізуальний документ, що, в свою чергу, допускає вільне тлумачення виробниками обов’язків із доставлянням цих документів як примірника аудіовізуальної продукції;
  • обмежує коло одержувачів аудіовізуальних документів ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного та державним фондом фільмів при Держкіно України.

Можливе рішення

Закон України «Про авторське право та суміжні права»

  • обмежує можливості архівів стосовно організації дистанційного доступу користувачів до електронних документів;
  • забезпечення електронної доставки документів;
  • їх оцифровування та довготривалого зберігання.

Можливе рішення

  • створення системи комплектування, основаної на спеціальному договорі з авторами (авторський договір), за яким вони добровільно надають документи в архіви ;
  • в рамках розвитку авторської договірної діяльності укладання і регулярне поновлення архівами правових реєстрів, які характеризуватимуть кожний цифровий аудіовізуальний документ як об’єкт правовідносин.

Суттєвою перешкодою формуванню НАФ

  • Суттєвою перешкодою формуванню НАФ
  • цифровими аудіовізуальними документами
  • регіонального рівня є брак технічного та кадрового
  • забезпечення у більшості архівів.
  • Тому все відчутною стає потреба в корпоративній
  • взаємодії архівів у формуванні цифрового сегменту
  • НАФ.

Можливе рішення

  • Створення на базі ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного централізованого сховища.
  • За ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного закріпити координуючі функції та завдання щодо забезпечення збереженості, повноцінного захисту та доступу до цифрових аудіовізуальних документів, що належать до фондів державних архівів.
  • За державними архівами зберігатимуться не тільки функції управління їх цифровими аудіовізуальними документами, але й право самостійно визначати політику, темпи і специфіку комплектування цими документами.

Дякую за увагу ! Ємельянова Тетяна Олександрівна, заступник директора Центрального державного кінофотофоноархіву України імені Г. С. Пшеничного E-mail: temelyanova@tsdkffa.archives.gov.ua Телефон: +38(044) 275-12-11



База даних захищена авторським правом ©vaglivo.org 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка